1821, Προσεγγίζοντας την ιστορία με όχημα το έργο του Χ.Μπόκορο

Ι

Ο εορτασμός της εθνικής επετείου μας βάζει να στοχαστούμε πάνω σε ένα ερώτημα, όχι σε
πολλά, Για να δούμε ολόκληρο το πρόσωπό μας στο κάτοπτρο που ονομάζουμε ιστορία,
οφείλουμε να απαντήσουμε σε τι ομονοούμε ως Έλληνες, όχι σε τι διαφέρουμε ο ένας από τον
άλλο.
Χρήστος Μποκόρος, eμερολόγιο ΙΙ, σελ. 48, 50

Το ίδρυμα Λαμπράκη υλοποίησε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο : “Ιστορία, Μνήμη, Κοινότητα Εκπαιδεύοντας το βλέμμα: Με το ζωγραφικό έργο του Χ. Μποκόρου, η γιορτή του 1821”, το οποίο μας ενέπνευσε φέτος για να προσεγγίσουμε τον εορτασμό του 1821 από μία άλλη οπτική, του Χ.Μπόκορου.

Η 1η ενότητα:Η Γαλανόλευκη: ο απόηχός της

Περιήγηση στην ψηφιακή έκθεση του ζωγράφου Χρήστου Μπόκορου.

Η σημαία μας, η γαλανόλευκη και ο απόηχος της.Τι σημασία έχει μας ,η σημαία; Πότε τη χρησιμοποιούμε, που τη βλέπουμε , ποιοι την κρατάνε, από τι είναι κατασκευασμένη; Παρατηρούμε τα χρώματα του έργου και τα χρώματα που γνωρίζουμε ότι έχει. Τι συμβολίζει; Πως γράφεται το σύνθημα της ελληνικής επανάστασης ” Ελευθερία ή Θάνατος” στις λωρίδες; Στις γαλάζιες Ελευθερία και στις άσπρες, Θάνατος. Όμως στο έργο διακρίνουμε και κόκκινο χρώμα στις λεπτές γραμμές που συμβολίζουν το αίμα που χύθηκε στην αιματοβαμμένη γη στη διάρκεια των αγώνων για την απελευθέρωση της Ελλάδας.

Με τα λόγια του Χρήστου Μποκόρου
Έντεκα ξύλα από γεφύρια των βουνών, οριζόντια, ντυμένα με πανιά, μεγάλη γαλανόλευκη
σημαία, διαρρηγμένη από κόκκινα φωτεινά χρυσά. Αίμα; Μια αυλή παλιά είχα στον νου μου μ’
ασβέστη και λουλάκι φροντισμένη, άνοιξη ηλιόλουστη κι όλα ανθισμένα, χαρά Θεού.
Χρήστος Μποκόρος, 1821 Η γιορτή

Τα παιδιά προβληματίστηκαν γιατί ο ζωγράφος χρησιμοποίησε ξύλα από γέφυρα; Ποια η χρήση της γέφυρας; Η γέφυρα ενώνει , όπως και η σημαία ενώνει τους λαούς και τους επικοινωνεί.

Screenshot 2 2

Παρατήρησαν σημαίες του ζωγράφου και προβληματίστηκαν με τους συμβολισμούς. Τα άγρια τριαντάφυλλα συμβολίζουν την άγρια ζωή των κλεφτών κατά την γνώμη των παιδιών. Ο ζωγράφος εξηγεί πως: “Δίπλα απ’ τον νεροκομμένο χωματόδρομο, στο πουθενά της έρημης αγριάδας των Αγράφων, μια τριανταφυλλίτσα άγρια, άνθιζε ρόδινο ρόδο τρυφερό.” όπου στα Άγραφα έδρασε ο Κατσαντώνης και αργότερα ο Καραϊσκάκης.

Τα κεριά τι συμβολίζουν; Πότε τα ανάβουμε; Που; Μνημονεύουμε όλους όσους έδωσαν τη ζωή τους για την ελευθερία της πατρίδας μας.

Απόψεις ,τι σημαία θα μπορούσαμε να κατασκευάσουμε . Να βάλουμε περιστέρια για την ειρήνη. Να ζωγραφίσουμε και εμείς πολύχρωμα λουλούδια γιατί είμαστε διαφορετικοί, να βάλουμε κλαδιά ελιάς που συμβολίζει την ειρήνη, να βάλουμε δάφνες που συμβολίζουν τη νίκη και τη φωτογραφία του Γιωργάκη Ολύμπιου του τοπικού μας ήρωα.

Η σημαία μας , σύμβολο αγώνων , ειρήνης , μνήμης ηρωϊκών πράξεων και αξιών. Περιστέρια ,φύλλα ελιάς που συμβολίζουν την ειρήνη αρχικά και αργότερα φύλλα δάφνης, σύμβολο δόξας για όλους τους επιφανείς και αφανείς ήρωες, κοσμούν συμβολικά τη γαλανόλευκη σημαία σχηματίζοντας τη λέξη ήρωες.

IMG 20240319 124711708978
IMG 20240327 113723

Τα παιδιά παρατήρησαν τα δύο έργα και διατύπωσαν τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν.Γιατί είναι κόκκινη, τι συνέβη; Μπορούν να ακούσουν ήχους; Βλέπουν εικόνες;

Ο Χ.Μπόκορος αναφέρεται στην έξοδο του Μεσολογγίου.Τα παιδιά προσπάθησαν να συνδέσουν τις σημαίες με τον πίνακα του Θεόδωρου Βρυζάκη ” η έξοδος του Μεσολογγίου” και με τη δημοτική ποίηση ,
Μοιρολόι
Θέλ’τε ν’ ακούστε κλάηματα, γυναίκεια μοιρολόγια;
περάστ’ απὸ τὸ Αιτωλικό, σύρτε στο Μεσολόγγι,
που κλαιν οι μάνες για παιδιά και τα παιδιά για μάνες.
Δεν κλαίνε γιὰ το σκοτωμὸ που θε να σκοτωθούνε
μόν’ κλαίνε γιὰ τὸ σκλαβωμὸ πού θε να σκλαβωθούνε.